دکتر محمد رضا عباسی » بیماری های گوارشی » مجاری صفراوی؛ انسداد تا سرطان

مجاری صفراوی؛ انسداد تا سرطان

برخی از افراد به دلایل مختلفی با عارضه انسداد مجاری صفراوی مواجه می شوند. به علت پیامد های منفی و نیز خطرناکی که در اثر بروز انسداد مجاری صفراوی رخ می دهد باید با علائم و نشانه های مجاری صفراوی آشنا باشید. آگاهی از این نوع اختلال یا بیماری باعث می شود که روند تشخیص و درمان آن بهنگام انجام شود. به میزانی که درمان این عارضه سریع تر انجام شود می توان به موفقیت روند درمان امیدوار بود.

مجاری صفراوی

مهم ترین کاربرد صفرا جهت هضم غذا و چربی های بدن می باشد. صفرا در داخل کبد ترشح می شود و در داخل مجاری صفراوی منتقل می شود.

مجاری صفراوی مشابه کیسه صفرا سبز رنگ است.

انسداد مجرای صفراوی به هر دلیلی باعث می شود که در مسیر ورود صفرا به داخل روده مانع وجود داشته باشد. در نتیجه مواد داخل صفرا که بیلی روبین نام دارد وارد خون انسان شود. ورود ماده بیلی روبین به داخل خون می تواند منجر به بروز پیامد های خطرناکی باشد.

بیشتر بخوانید: آندوسکوپی معده

عوارض و علائم انسداد مجاری صفراوی

همانطور که گفته شد صفرا باید وارد خون شود اما در صورت وجود مانع ماده بیلی روبین وارد خون می شود. در نتیجه با علامت ها و نشانه هایی روبرو خواهیم شد که عارضه های ناشی از انسداد مجرای صفراوی است. مثل:

• زرد شدن پوست
  • زرد شدن چشم ها
  • خارش خفیف در بافت های بدنی
  • تیره شدن ادرار
  • روشن شدن رنگ مدفوع به طور شدید و غیر طبیعی
  • درد در بخش های بالایی شکمی
  • تب کردن و لرز داشتن

علل و عوامل انسداد مجاری صفراوی

علت های مختلفی باعث می شود که مسیر صفرا مسدود شود از جمله:

• سنگ کیسه صفرا: شایع ترین علت مسدود شدن مجرای صفراوی سنگ صفرا است. در اغلب موارد سنگ های ریزی در مجاری صفرا مانع از حرکت طبیعی صفرا می شود.  همین سنگ ها عاملی بر بروز دردهای شکمی نیز می شود.
  • باریک تر شدن مجاری صفراوی: در مواردی ممکن است که مجاری صفراوری باریک و نازک تر از حد طبیعی باشد. این عارضه ناشی از انجام جراحی کیسه صفرا و مجاری صفراوی است.
  • سرطان مجاری صفراوی:  زمانی که تومور در مسیر صفراوی ایجاد شود باعث مشدود شدن مجاری می گردد.
  • فشار وارد شدن به مجاری صفراوی از بخش های بیرونی: در برخی از موارد مشاهده شده است که سرطان لوزالمعده و یا التهاب لوزالمعده باعث افزایش فشار و نیز تنگ شدن مجاری صفراوی شده اند.

انسداد مجاری صفراوی چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا با شرح حال گیری از بیمار و بررسی ظهورات بالینی و علائمی که فرد تجربه می کند می توانند تشخیص اولیه ای داشته باشند.

سپس برخی از آزمایشات از جمله آزمایش های تشخیصی سنگ صفرا از دیگر روش های تشخیص انسداد مجاری صفراوی است.

تصویر برداری از مجاری صفراوی و اندوسکوپی از دیگر روش های تشخیصی هستند که در مسیر یقین نسبت به بروز این عارضه به متخصصین کمک می کند.

تشخیص این مساله بسیار به روند درمان کمک می کند. بنابراین روند تشخیص با دقت انجام می شود تا بهترین روش درمانی انتخاب شود.

انسداد مجاری صفراوی چگونه درمان می شود؟

اولین اقدامی که در جهت درمان موفق انسداد مجاری صفراوی باید انجام شود تشخیص علت اصلی و دقیق انسداد مجاری صفراوی است. سپس روش درمان متناسب با مشکل ایجاد شده انتخاب می شود.

• جراحی: روش درمانی جراحی برای رفع انسداد مجاری صفراوی زمانی کاربرد دارد که عامل مسدود شدن مجاری صفراوی سنگ صفرا باشد.

در این موارد پزشک متخصص گوارش و کبد با تجویز جراحی می تواند سنگ هایی که در مجراها گیر کرد اند را تخلیه کنند.

• آندوسکوپی: در این روش با استفاده از لوله ای باریک می توانند عامل انسداد را برطرف کنند. لوله ای که وارد مجاری صفراوی می شود انعطاف پذیر است و با راه یافتن به بخش های مختلف مجاری تنفسی تمامی عوامل انسداد را از بین می برد.
  • درمان دارویی: در درمان دارویی با استفاده از انواع ویتامین ها می توانند خارش ناشی از انسداد مجاری صفراوی را برطرف کنند. در واقع افرادی که با انسداد مجاری صفراوی روبرو هستند به اندازه کافی و نیاز بدن شان ویتامین ها را جذب نمی کنند بنابراین باید با استفاده از داروها کمبود ویتامین بدن این افراد را جبران کرد.

کلام آخر

در صورتی که دچار انسداد مجاری صفراوی شدید، نگران نباشید. این مشکل درمان دارد تنها باید به موقع از روی علائم آن را تشخیص بدهید و به بهترین متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. درصورتی که سوالی در خصوص این بیماری داشتید می توانید از طریق کادر زیر از دکتر محمدرضا عباسی فوق تخصص گوارش و کبد بپرسید