دکتر محمد رضا عباسی » بیماری های گوارشی » آیا سرطان معده قابل درمان است؟

آیا سرطان معده قابل درمان است؟

معده یکی از اعضای ضروری دستگاه گوارش است که در قسمت فوقانی و میانی شکم (ناحیه اپی گاستر) قرار دارد. در داخل دستگاه گوارش، مری را دنبال می کند و قبل از دوازدهه (روده باریک) قرار می گیرد. سرطان معده با چندین عامل خطر مرتبط است، از جمله عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث التهاب مزمن معده (گاستریت مزمن) می شود، سیگار کشیدن، رژیم غذایی پر نمک و مصرف ناکافی سبزیجات و میوه های تازه، سابقه خانوادگی سرطان معده. یا حتی یک استعداد ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

در 90 درصد موارد، سرطان معده از سلول های لایه سطحی داخلی معده (غشای مخاطی) ایجاد می شود. این آدنوکارسینوم نامیده می شود. آدنوکارسینوم می تواند در هر بخشی از اندام ایجاد شود: در دو سوم بالای معده در سطح بدن یا فوندوس (تومورهای پروگزیمال) یا در یک سوم پایین معده در سطح آنتروم (تومورهای دیستال). به ندرت، سرطان معده به شکل تومورهای عصبی غدد درون ریز، تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST) یا لنفوم ایجاد می شود.

علائم سرطان معده چیست؟

بیشتر اوقات، ایجاد تومور معده با علائم زیر ظاهر می شود:

• درد در قسمت بالای شکم
  • اختلالات گوارشی: تهوع، استفراغ، اسهال و غیره
  • بدتر شدن وضعیت عمومی: از دست دادن اشتها، کاهش وزن، خستگی
  • مشکل مزمن و پیشرونده در بلع غذای جامد یا مایع (دیسفاژی)
  • خون در مدفوع
  • کم خونی مزمن

این سرطان در ابتدا علائم کمی دارد و اغلب دیر تشخیص داده می شود. سوراخ شدن معده یک عارضه احتمالی است که می تواند بیماری را آشکار کند.

عوامل خطر سرطان معده چیست؟

عواملی وجود دارد که به پیشرفت سرطان معده کمک می کند. این عوامل شامل:

• سابقه خانوادگی: خطر ابتلا به سرطان معده زمانی که یکی از بستگان درجه یک تحت تأثیر قرار می گیرد، دو یا سه برابر می شود. بنابراین یک استعداد خانوادگی در 10 تا 15 درصد موارد سرطان معده دخیل است.
  • سیگار باعث ایجاد تومورهای قلبی می شود.
  • مصرف محصولات نمکی یا محصولات حاوی نیترات یا نیتریت (موادی که در طی دود کردن غذا ایجاد می شوند یا به طور طبیعی در برخی سبزیجات وجود دارند).
  • افزایش مصرف الکل.
  • رژیم غذایی نامتعادل و کم میوه و سبزیجات (اینها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و اثر محافظتی در برابر سرطان معده دارند).
  • عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (یا هلیکوباکتر پیلوری) خطر ابتلا به سرطان دیستال معده (که بر قلب تأثیر نمی گذارد) پنج یا شش برابر می کند. این عفونت ها بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. انتقال (که از طریق تماس با استفراغ و گاهی با بزاق یا مدفوع اتفاق می افتد) عمدتاً در دوران کودکی رخ می دهد و اغلب داخل خانواده است.
  • برخی آسیب شناسی ها نیز می توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند مانند: سابقه جراحی معده، التهاب معده و غیره.

تشخیص سرطان معده

علائم سرطان معده غیر اختصاصی است و ممکن است به صورت درد اپی گاستر یا حتی کاهش وزن ظاهر شود. از آنجایی که علائم خیلی خاص نیستند، یک سری معاینات برای ایجاد تشخیص ضروری است. اولین معاینه گاستروسکوپی (فیبروسکوپی) است که امکان تجسم ضایعه، مکان یابی دقیق آن در معده و انجام بیوپسی را فراهم می کند.

مقالات دیگر: میکروب معده

همچنین توصیه می شود که ارزیابی را با سی تی اسکن از قفسه سینه و شکم برای ارزیابی وسعت بیماری و بررسی متاستازهای احتمالی تکمیل کنید. بسته به ارائه، می توان معاینات پیشرفته تری مانند لاپاراسکوپی، آنالیزهای مولکولی، سونوگرافی ترانس معده، اسکنر PET و غیره ارائه داد.

درمان ها

پیش آگهی سرطان معده متغیر است. درمان آن باید با توجه به نتایج معاینات تطبیق و شخصی سازی شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی اغلب شامل جراحی می شود. انتخاب مولکول های درمانی به ارائه برای هر بیمار بستگی دارد. با مرحله و همچنین وضعیت عمومی بیمار سازگار است. به وضعیت مولکولی بیماری نیز بستگی دارد.

عمل جراحی

بسته به نوع سرطان و محل آن، گاسترکتومی جزئی یا کامل اندیکاسیون دارد. تحت بیهوشی عمومی با لاپاراسکوپی با کمک رباتیک یا لاپاراتومی انجام می شود. دستگاه گوارش با جراحی دوباره وصل می شود. پس از آن معمولاً شیمی درمانی علاوه بر عمل نیز ارائه می شود.

درمان های هدفمند

درمان های هدفمند، درمان های مبتنی بر دارو هستند که بر روی مکانیسم های خاص سلول های سرطانی عمل می کنند. در حال حاضر، اصلی ترین داروی درمانی هدفمند دارای مجوز برای استفاده در درمان سرطان معده، یک مهارکننده HER2 است. مولکول های دیگر در آزمایشات بالینی در حال ارزیابی هستند.

مقالات دیگر: بیماری زخم معده

تخریب از راه پوست و رادیوتراپی

تخریب تومور از راه پوست و رادیوتراپی می تواند به درمان برخی ضایعات ثانویه کمک کند. تخریب از راه پوست شامل یک تکنیک کم تهاجمی است که توسط تصویربرداری هدایت می شود که تومور را با استفاده از گرما (فرکانس رادیویی) یا سرما (کرایوتراپی) تخریب می کند، که به طور قابل توجهی خطر عوارض را کاهش می دهد. این مداخله از طریق پوست انجام می شود و تحت بیهوشی عمومی توسط رادیولوژیست مداخله ای متخصص در درمان هایی با کمک تصویربرداری پزشکی انجام می شود.