دکتر محمد رضا عباسی » بیماری های گوارشی » عفونت هلیکوباکتر پیلوری، علت عفونت معده!

عفونت هلیکوباکتر پیلوری، علت عفونت معده!

عفونت هلیکوباکتر پیلوری مربوط به عفونت باکتریایی معده است که اغلب مزمن است. این عفونت که باعث اختلالات مزمن معده می شود، یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به سرطان معده یا بیماری زخم معده است. پس از معاینات تخصصی برای تایید تشخیص، درمان بر اساس یک درمان دارویی مناسب است.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عفونت باکتریایی معده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. این عفونت شایع است، زیرا متخصصان تخمین می زنند که 15 تا 30 درصد جمعیت به این باکتری آلوده هستند که این رقم در افراد بالای 60 سال به 50 درصد می رسد. شیوع عفونت با افزایش سن افزایش می یابد. این عفونت در سراسر جهان یافت می شود، اما جمعیت سیاه پوست، اسپانیایی و آسیایی بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار می گیرند.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در نواحی زیر وجود داشته باشد:

• در معده
  • در مدفوع
  • در بزاق
  • در سطح پلاک دندانی

عفونت می تواند مستقیماً از فردی به فرد دیگر منتقل شود و در صورت عدم رعایت بهداشت دست، خطر افزایش می یابد. هنگامی که در معده قرار می گیرد، باکتری در مخاطی که مخاط معده را می پوشاند، تکثیر می شود. آمونیاک تولید می کند که اسیدیته معده را کاهش می دهد و ورود آن به مخاط را تسهیل می کند.

اغلب افراد در دوران کودکی آلوده می شوند و اگر تشخیص داده نشود و درمان نشود، عفونت در طول زندگی ادامه می یابد.

علائم

عفونت هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند برای سال‌ها شناسایی نشود و اکثر افراد آلوده هیچ علامتی را گزارش نمی‌کنند. در افراد دیگر، می‌تواند با علائم مختلفی ظاهر شود، از جمله:

• اختلالات گوارشی
  • ناراحتی یا درد در معده
  • رفلکس اسید.

این علائم مشخصه التهاب مخاط معده، گاستریت، ابتدا حاد و سپس مزمن است. بدون درمان، گاستریت به کل معده حمله می کند و همچنین می تواند فرسایشی شود، زمانی که مخاط معده مستقیما مورد حمله قرار می گیرد.

عوارض عفونت هلیکوباکتر پیلوری

اگر گاستریت ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری شناسایی یا درمان نشود، به صورت موذیانه تکامل می‌یابد و می‌تواند منجر به دو نوع عارضه اصلی شود:

زخم معده (70 درصد زخم‌های معده به دلیل این عفونت است) یا اثنی عشر (95 درصد با این عفونت مرتبط است) که به آن زخم معده نیز می‌گویند. این زخم ها با درد قابل توجهی در بالای شکم مشخص می شوند و با افزایش تولید اسید معده، تولید سموم و اختلال در مکانیسم های محافظتی معده مشخص می شوند. مطالعات تخمین می‌زند که 6 تا 10 درصد از افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری در نهایت به زخم و 1 درصد پس از چندین دهه به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

تشخیص و پیش آگهی عفونت هلیکوباکتر پیلوری

از آنجایی که بسیاری از موارد عفونت هلیکوباکتر پیلوری هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، بخش بزرگی از افراد آلوده قبل از ظهور احتمالی عارضه از هیچ تشخیصی سود نمی برند.

عفونت توسط هلیکوباکتر پیلوری باید توسط پزشک در زمینه های زیر جستجو شود:

• زخم معده یا اثنی عشر یا سابقه زخم؛
  • اختلالات مزمن معده (سوء هاضمه مزمن)؛
  • کم خونی ناشی از کمبود آهن یا کمبود ویتامین B12 بدون هیچ دلیل احتمالی دیگری؛
  • پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمونولوژیک (اختلال نادر خونریزی خودایمنی که با افت سطح پلاکت های خون مشخص می شود).
  • لنفوم مالت معده؛
  • سابقه خانوادگی سرطان معده؛
  • مستعد ابتلا به سرطان های گوارشی؛
  • قبل از جراحی چاقی؛
  • قبل از تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا آسپرین با دوز پایین، در افراد با سابقه زخم معده.

برای تعیین تشخیص، پزشک بر علائم تجربه شده توسط بیمار و چندین معاینه اضافی آزمایش های دیگری را توصیه می کند:

• آزمایش تنفس (آزمایش تنفس اوره کربن 13) برای تشخیص باکتری در هوای بازدمی.
  • تجزیه و تحلیل مدفوع برای برجسته کردن باکتری ها (جستجوی آنتی ژن).
  • سرولوژی خون (جستجو برای آنتی بادی های ضد هلیکوباکتر پیلوری)؛
  • آندوسکوپی فوقانی (گاستروسکوپی) برای تجسم داخل معده و انجام بیوپسی از مخاط معده.

بدون درمان آنتی بیوتیکی، خطر عود زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در طی یک سال 50 درصد است، در حالی که این میزان در بیمارانی که با آنتی بیوتیک درمان می شوند تنها 10 درصد است. درمان مناسب عفونت می‌تواند به بهبود زخم‌هایی که با درمان‌های دیگر، به‌ویژه درمان‌های ضد اسید تسکین نمی‌یابند، کمک کند.

تشخیص و پیش آگهی عفونت هلیکوباکتر پیلوری

چگونه عفونت هلیکوباکتر پیلوری را درمان کنیم؟

درمان هلیکوباکتر پیلوری در 90 درصد موارد موثر است. بسته به نوع درمان، 10 تا 14 روز طول می کشد و ترکیبی از آنتی بیوتیک ها، یک مهار کننده پمپ پروتون و گاهی اوقات نمک های بیسموت است.

مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک های مختلف روز به روز بیشتر می شود، به همین دلیل است که می توان قبل از تشخیص اولیه و یا در صورت وجود آنتی بیوگرام (معاینه که امکان ارزیابی حساسیت یک باکتری به آنتی بیوتیک ها را فراهم می کند) درخواست کرد. شکست اولین درمان احتمالی

رعایت دوز و مدت درمان تجویز شده توسط پزشک برای بهینه سازی اثربخشی آن بسیار مهم است.

پس از درمان، آزمایش کنترل برای تأیید ریشه‌کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری ضروری است، این آزمایش اغلب آزمایش تنفس با اوره برچسب‌دار است که در آزمایشگاه آنالیز پزشکی انجام می‌شود.

در مصرف برخی داروها باید اقدامات احتیاطی انجام شود. در واقع، در صورت عفونت هلیکوباکتر پیلوری، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا آسپرین به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به زخم را در برخی از بیماران افزایش دهد.