دکتر محمد رضا عباسی » بیماری های گوارشی » همه چیز درباره هپاتیت B

همه چیز درباره هپاتیت B

هپاتیت B یک عفونت مسری کبدی است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. سیر طبیعی این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مرحله اول بیماری، در 6 ماه اول پس از عفونت فرد، عفونت حاد هپاتیت B نامیده می شود. در این مرحله، بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند. در میان کسانی که علائم دارند، بیماری معمولاً خفیف است و اکثر مردم تشخیص نمی دهند که بیماری کبدی دارند.
در 90 درصد از افرادی که در بزرگسالی مبتلا به هپاتیت B می شوند، سیستم ایمنی با موفقیت در مرحله حاد با عفونت مبارزه می کند، ویروس در 6 ماه از بدن پاک می شود، کبد به طور کامل بهبود می یابد و فرد در برابر این ویروس مصون می شود.

آیا هپاتیت B درمان می شود؟

درمان با داروهای ضد ویروسی برای برخی از افراد مبتلا به HBV که شروع به آسیب کبدی می کنند، موثر است. اینکه آیا درمان موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر به عوامل زیادی بستگی دارد و اینها بهتر است با پزشک متخصص بیماریهای کبدی مورد بحث قرار گیرد. هنگامی که درمان موفقیت آمیز است ، زخم کبد و احتمال سرطان کبد کاهش می یابد.

ویروس HBV

چگونه افراد به ویروس HBV مبتلا می شوند؟

ویروس هپاتیت B در خون افراد مبتلا به عفونت HBV یافت می شود. از طریق تماس خون به خون وارد بدن می شود. آزمایش خون قابل اطمینان برای HBV سالها پیش ساخته شده است. از آنجا که اهداکنندگان خون و فرآورده های خونی برای HBV آزمایش می شوند، این دیگر وسیله معمول عفونت نیست.

در بسیاری از نقاط جهان، این ویروس بیش از 8 % از جمعیت را آلوده می کند. زنان آلوده به HBV این عفونت را در مراحل زایمان به نوزادان خود منتقل می کنند.

افراد همچنین می توانند با استفاده از سوزن برای استفاده از داروهای تزریقی، از طریق تماس جنسی با یک فرد آلوده، از طریق یک سوزن تصادفی با سوزن آلوده یا از طریق تجهیزات پزشکی، طب سوزنی، سوراخ کننده یا خالکوبی استریل نشده، دچار هپاتیت B شوند.

چه کسانی در معرض عفونت هستند؟

• تزریق مصرف کنندگان مواد مخدر
  • بیماران همودیالیزی
  • کارکنان مراقبت های بهداشتی و ایمنی عمومی که ممکن است با خون تماس داشته باشند.
  • افرادی که با شریک آلوده به HBV رابطه جنسی دارند.
  • کسانی که در یک خانواده با یک فرد آلوده به HBV زندگی می کنند.
  • مسافرانی که در مکان هایی که عفونت هپاتیت B شایع است، تماس نزدیک و با مردم محلی خواهند داشت.

چگونه از هپاتیت B جلوگیری می شود؟

واکسن هپاتیت B حفاظت عالی در برابر HBV را ارائه می دهد. واکسن بی خطر و بسیار موثر است. واکسیناسیون شامل 3 دوز واکسن (تزریق) در طول 6 ماه است. حفاظت تا 20 سال ادامه دارد.
آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که همه کودکان باید از بدو تولد واکسن هپاتیت B دریافت کنند. (سیاست AAP).
CDC واکسن هپاتیت B را برای افرادی که به کشورهایی سفر می کنند که HBV شایع است توصیه می کند (کتاب زرد).
اگر یک یا چند عامل خطر برای عفونت هپاتیت B دارید ، باید یک آزمایش خون ساده HBV انجام دهید.

بهترین راه پیشگیری از هپاتیت B واکسیناسیون است.

راه های دیگر برای کاهش خطر ابتلا به هپاتیت B، هپاتیت C و HIV:

• وسایل مراقبت شخصی که ممکن است خون روی آنها باشد (تیغ و مسواک) را به اشتراک نگذارید
  • اگر کارمند مراقبت های بهداشتی یا ایمنی عمومی هستی ، اقدامات احتیاطی جهانی را دنبال کنید و با خیال راحت سوزن ها و سایر نوک تیز را در دست بگیرید.
  • اگر به خالکوبی ، سوراخ کردن بدن یا طب سوزنی فکر می کنید خطرات را در نظر بگیرید – آیا ابزارها به درستی استریل شده اند؟
  • اگر با بیش از یک شریک ثابت رابطه جنسی دارید، از کاندوم به طور صحیح و هر بار برای جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی ، از جمله هپاتیت ویروسی و HIV استفاده کنید.

بعد از تماس با هپاتیت B

با دریافت واکسن و HBIG (گلوبولین ایمنی هپاتیت B) بلافاصله پس از تماس با ویروس می توان از عفونت هپاتیت B جلوگیری کرد.
افرادی که به تازگی در معرض HBV قرار گرفته اند باید HBIG و واکسن را در اسرع وقت و ترجیحاً در عرض 24 ساعت، اما نه بیشتر از 2 هفته پس از قرار گرفتن در معرض تزریق قرار دهند. اگر اخیراً در معرض این ویروس قرار گرفته اید ، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم هپاتیت B چیست؟

پس از ورود ویروس به بدن، دوره کمون 1.5 تا 6 ماه (به طور متوسط ​​4 ماه) تا شروع بیماری وجود دارد. در مرحله حاد (6 ماه اول پس از عفونت) اکثر افراد هیچ علامتی ندارند یا ممکن است بیماری خفیفی را تجربه کنند. علائم عفونت حاد HBV، در صورت وجود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زردی (زرد شدن پوست و چشم)
  • ادرار تیره رنگ، مدفوع رنگ روشن
  • از دست دادن اشتها
  • تب

در مرحله مزمن (> 6 ماه پس از عفونت) این ویروس معمولاً بی سر و صدا پیشرفت می کند و در 10-20 سال اول هیچ علامتی ندارد. علائم زخم شدید کبد (سیروز) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آسیت (تجمع مایع و تورم حفره شکمی)
  • الگوی رگ ستاره ای روی شکم متورم ایجاد می شود
  • زردی
  • خارش
  • کبودی و خونریزی آسان

عفونت مزمن HBV می تواند منجر به بیماری جدی کبد ، زخم کبد ( سیروز کبدی ) و سرطان کبد شود.

از آنجا که علائم هپاتیت B معمولاً وجود ندارد، افراد در معرض خطر عفونت HBV باید آزمایش شوند. اگر فکر می کنید این ویروس را دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.