[wpseo_breadcrumb]

پولیپ روده بزرگ چیست؟ علائم و انواع آن کدامند؟

پولیپ روده بزرگ در سطح روده بزرگ ظاهر می شوند. روده بزرگ یک لوله توخالی طولانی در قسمت پایین دستگاه گوارش است. این جایی است که بدن مدفوع را آب گیری و ذخیره می کند. با گذشت زمان، برخی از پولیپ های روده بزرگ می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. در ادامه این مطلب علائم و راه های درمان این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

علائم پولیپ روده بزرگ

پولیپ روده بزرگ اغلب علائمی ایجاد نمی کند. انجام آزمایش های غربالگری منظم مانند کولونوسکوپی مهم است، زیرا پولیپ های روده بزرگ که در مراحل اولیه یافت می شوند معمولاً می توانند با خیال راحت و کامل برداشته شوند. بهترین پیشگیری از سرطان روده بزرگ غربالگری منظم پولیپ می باشد. در ادامه برخی از علائم را بررسی می کنیم.

• خونریزی از رکتوم: این می تواند نشانه پولیپ روده بزرگ، سرطان و یا سایر بیماری ها مانند بواسیر یا پارگی جزئی در مقعد باشد.
  • تغییر در رنگ مدفوع: خون می تواند به صورت رگه های قرمز در مدفوع ظاهر شود یا مدفوع را سیاه نشان دهد. تغییر رنگ نیز ممکن است به دلیل غذاها، داروها و مکمل ها ایجاد شود.
  • درد: یک پولیپ بزرگ روده بزرگ می تواند تا حدی روده شما را مسدود کرده و منجر به درد شکم شود.
  • نارسایی کمبود آهن: خونریزی ناشی از پولیپ می تواند به تدریج و بدون وجود خون در مدفوع رخ دهد. خونریزی مزمن، آهن مورد نیاز بدن را می رباید. و نتیجه آن کم خونی و فقر آهن است که می تواند احساس خستگی و تنگی نفس در شما ایجاد کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتما با پزشک تماس بگیرید:
• خون در مدفوع شما
• تغییری در عادات روده ای شما که بیش از یک هفته طول می کشد.

علت اصلی پولیپ روده بزرگ چه می باشد؟

سلول های سالم به شکلی منظم رشد و تقسیم می شوند. جهش در ژن های خاص می تواند باعث ادامه تقسیم سلول حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید شود. در روده بزرگ و راست روده، این رشد غیر طبیعی می تواند باعث تشکیل پولیپ شود. پولیپ ها می توانند در هر نقطه از روده بزرگ شما ایجاد شوند.

عواملی که خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ را افزایش می دهد

عواملی که ممکن است در تشکیل پولیپ روده بزرگ یا سرطان نقش داشته باشند عبارتند از:

• سن: بیشتر افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ 50 سال یا بیشتر هستند.
  • شرایط التهابی روده، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون
  • سابقه خانوادگی: اگر پدر یا مادر، خواهر یا برادر شما دچار این بیماری شده باشند، به احتمال بیشتری به پولیپ روده بزرگ یا سرطان مبتلا خواهید شد. اگر بیشتر اعضای خانواده این بیماری را داشته باشند، خطر ابتلای شما حتی بیشتر است.
  • استعمال دخانیات و الکل
  • اضافه وزن و عدم ورزش
  • سابقه سرطان رحم و یا تخمدان
  • نژادهای آفریقایی و آمریکایی
  • دیابت نوع 2 که به خوبی کنترل نشده است.

انواع پولیپ روده بزرگ

همه پولیپ های روده بزرگ یکسان نیستند. انواع مختلف پولیپ ها، ویژگی های مختلفی دارند. آنها همچنین از نظر اندازه، تعداد و مکان متفاوت هستند. از همه مهمتر، تمایل آنها به سرطانی شدن متفاوت است. در ادامه انواع آنها را معرفی می کنیم:

پولیپ های آدنوماتوز

متداول ترین نوع پولیپ آدنوم یا پولیپ آدنوماتوز است. احتمال اینکه آدنوم به سرطان تبدیل شود تا حدی به اندازه آن بستگی دارد. هرچه پولیپ بزرگتر باشد، احتمال بدخیمی بودن پولیپ و یا افزایش آن بیشتر است.

پولیپ هایپلاستیک

دومین نوع شایع پولیپ روده بزرگ، پولیپ هایپلاستیک است. نکته مهمی است که این پولیپ ها را تشخیص داد و آنها را از پولیپ های آدنوماتوز متمایز کرد. زیرا اینها پتانسیل کمی برای سرطانی شدن دارند یا هیچ پتانسیلی ندارند.

انواع دیگر پولیپ روده بزرگ

انواع دیگری از پولیپ روده بزرگ وجود دارد که پتانسیل سرطانی شدن آنها بسیار متفاوت است، به عنوان مثال پولیپ های همارتوماتوز و التهابی درصد احتمال سرطانی شدن متفاوتی دارند.

راه های جلوگیری از پولیپ روده بزرگ

با انجام آزمایشات منظم می توانید خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را تا حد زیادی کاهش دهید. برخی از تغییرات در سبک زندگی نیز می تواند به شما کمک کند:

• عادت های سالم را انجام دهید: مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف چربی خود را کاهش دهید. مصرف الکل را محدود کرده و دخانیات را ترک کنید. از نظر جسمی تحرک داشته و وزن بدن را متعادل کنید.
  • با پزشک خود در مورد کلسیم و ویتامین D صحبت کنید، مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف کلسیم در جلوگیری از پولیپ روده بزرگ کمک می کند. اما مشخص نیست که کلسیم فواید محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ دارد یا خیر. همچنین مطالعات دیگر نشان داده اند که ویتامین D ممکن است در برابر سرطان روده بزرگ اثر محافظتی داشته باشد.
جلوگیری از پولیپ روده

روش های درمانی پولیپ روده بزرگ

• در طی کولونوسکوپی با سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، پزشک شما برای برداشتن پولیپ از فورسپس یا حلقه سیم استفاده می کند. به این عمل پولیپکتومی گفته می شود. اگر پولیپ برای بیرون آوردن از این طریق خیلی بزرگ باشد، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحی داشته باشید. پس از خارج شدن پولیپ، پزشک پولیپ را از نظر سرطان آزمایش می کند.
  • اگر به بیماری ژنتیکی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی مبتلا هستید، ممکن است پزشک جراحی برای برداشتن بخشی یا کل روده بزرگ و راست روده را به شما توصیه کند. این بهترین روش برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ می باشد.
  • اگر پولیپ روده بزرگ دارید، بعید است مقدار آن به مرور بیشتر شود. در این شرایط پزشک توصیه می کند آزمایشات بیشتری نیز انجام دهید.

پولیپ روده بزرگ چقدر شایع است؟

پولیپ روده بزرگ، جزء بیماری های بسیار شایع هستند. با افزایش سن شیوع آنها افزایش می یابد. در سن 60 سالگی، یک سوم یا بیشتر افراد حداقل یک پولیپ دارند.

چرا پولیپ روده بزرگ خطرناک است؟

پولیپ روده بزرگ خطرناک است زیرا آنها ممکن است منجر به سرطان روده بزرگ شوند. نوع پولیپ پیش بینی می کند که چه کسی بیشتر احتمال دارد به پولیپ بیشتر و سرطان روده بزرگ مبتلا شود. پولیپ ها عوارض مختلفی دارند، اما کشنده بودن سرطان روده بزرگ از همه نگران کننده تر است.