دکتر محمد رضا عباسی » تشخیص بیماری » ERCP چیست و برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

ERCP چیست و برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

راه های تشخیصی زیادی در خصوص تشخیص بیماری های گوارشی وجود دارد. یکی از بهترین و تخصصی ترین راه های تشخیص و درمان           ERCP است. اگر شما هم برای مشکل گوارشی به بهترین متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید ممکن است از شما بخواهد تا برای تشخیص بهتر مشکل و یا حتی برای درمان ای آر سی پی را انجام دهید. بهتر است قبل از انجام آن اطلاعاتی در خصوص این روش داشته باشید.

اگر تا انتهای این متن همراه ما باشید می توانید جواب همه سوالاتتان را  در خصوص این روش تشخیصی درمانی بیابید.

ERCP چیست؟

ERCP مخفف کلمه ی کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپی رتروگراد است. از ای آر سی پی برای تشخیص و درمان مشکلات کبدی، مجاری صفراوی، کیسه صفرا و همچنین پانکراس استفاده می شود. این رو ترکیبی از اشعه ایکس و لوله آندسکوپ است که همان لوله باریک و انعطاف پذیری است که سر آن دوربینی متصل است.

پزشک این لوله باریک را از طریق دهان وارد گلو و بعد از گذشتن از مری، به سمت معده یا روده کوچک هدایت می کند.

بعد از وارد شدن لوله به محل مد نظر، رنگی تزریق می شود تا اندام های موجود برجسته شوند و توسط اشعه ایکس دیده شوند.

موارد استفاده ERCP  چیست؟

از این روش برای تشخیص علت موارد زیر استفاده می شود:

• علت درد های شکمی
  • علت زردی پوست یا چشم
  • سرطان کبد
  • سرطان لوز المعده
  • سرطان و یا مشکلات مجاری صفراوی
  • تشخیص سنگ یا مسدود شدن مجاری صفراوی
  • انسداد و یا باریک شدن مجاری پانکراس
  • عفونت مجاری صفراوی

این موارد تنها چندین مورد شایع در خصوص استفاده از ای آر سی پی است. ممن است پزشک شما برای تشخیص و درمان برخی مشکلات دیگر گوارشی و کبدی نیز از این روش استفاده کند.

آمادگی لازم برای ERCP

در ادامه برای شما توصیه هایی را ذکر می کنیم تا بتوانید برای انجام ای آر سی پی آماده شوید:

• در ابتدا نیاز است تا فرم رضایتنامه ای  را امضا کنید، همه موارد نوشته شده در رضایت نامه را بخوانید و در صورتی که سوالی در خصوص هر بند آن داشتید از پزشک و یا تکنسین بپرسید.
  • در صورتی که تاکنون به هر مایع رنگی حساسیت داشته اید و یا بدنات واکنشی نشان داده است به زپشک خود اطلاع دهید.
  • در حالی که به موارد بیهوشی، لاتکس ها حساسیت دارید پزشک را در جریان قرار دهید.
  • بهتر است تا 8 ساعت قبل از انجام ای آر سی پی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • در صورتی که نیاز باشد، پزشک به شما دستور العمل غذایی می دهد تا چند روز قبل از ای آر سی پی آن را رعیات کنید.
  • اگر باردار هستید و یا احتمال بارداری می دهید حتما پزشک را در جریان بگذارید.
  • دارو های تجویز شده را سر وقت و موعد مصرف کنید.
  • در صوتری که داروی خاصی مصرفمی کنید از جمله داروهای رقیق کننده خون به پزشک اطلاع دهید.

در طول عمل  ERCP چه رخ می دهد؟

در ابتدا نیاز است تا تمامی جواهرات و اشیا های دیگر را که ممکن اس در روند عمل اختلال ایجاد کند در آورید.

ممکن است برای تنفس بهتر، لوله ای در بینی شما قرار دهد تا اکسیژن دریافت کنید.

ممکن است برای شما داروی بیهوشی استفاده شود و یا از بی حسی استفاده شود. این مورد وابسته به نوع عمل برای شما و وضعیت شما دارد.

بعد از بی حس شدن گلو و زدن آرام بخش، پزشک آندوسکوپ را به سمت معده و یا صفرا هدایت می کند. سپس رنگی به داخل جاری ریخته می شود تا اعضا توسط اشعه ایکس دیده شوند.

به همراه رنگ ممکن است کمی هوا نیز وارد مجاری شود در این صورت ممکن است کمی درد در شکم خود احساس کنید.

سپس تصاویری از نماهای مختلف گرفته می شود. ممکن است برای گرفتن تصاویر مختلف نیاز باشد تا موقعیت خودتان را تغییر دهید.

ممکن است نیاز باشد تا همزمان با این عمل، اقدامات دیگری نیز انجام شود از جلمه از بین بردن سنگ کیسه صفرا و یا رفع مسدودیت در نواحی دیگر

عوارض ERCP چیست؟

ای آر سی پی نیز همانند روش های دیگر عوارض احتمالی دارد. البته به خاطر داشته باشید این موارد برای همه افرادی که یا آر سی پی انجام می دهند رخ نمی دهد

برخی از این عوارض عبارتنداز:

• التهاب پانکراس یا کیسه صفرا
  • احتمال وقوع پارگی قسمت های داخلی روده کوچک یا مری و معده

همانطور که گفته شد این عوارض تنها برای افراد بسیار کمی رخ می دهد و جای نگرانی ندارد.

علائمی که بعد از ERCP باید به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که بعد از اتمام ERCP و در دوران بهبود در خانه علائم زیر را مشاهده کردید بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص خود مراجعه کنید:

• تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس درد در گلو یا قفسه سینه

کلام آخر

در صورتی که پزشک تشخیص داد که نیاز است از این روش برای تشخیص بیماری استفاده شود خود را برای انجام آن آماده کنید و هرگونه سوالی در خصوص این روش داشتید از پزشک متخصص خود بپرسید. همچنین شما عزیزان می توانید از دکتر محمدرضا عباسی فوق تخصص گوارش و کبد در کادر پایین همین مقاله سوالات خود را در خصوص روش ERCP بپرسید.